Fa temps que teníem al cap dedicar una sèrie d’articles al rei David, el gran rei d’Israel i avui dia encara la persona més admirada —i probablement idealitzada— per l’actual poble jueu. Estem convençuts que ha arribat el moment, així que… som-hi!
A Betlem, entre els anys 1040-970 aC. Va ser una persona cabdal a la història d’Israel i, com a iniciador de la nissaga d’on naixeria Jesús i molts més motius, també pels cristians.
Tant és així que el seu nom és mencionat més de 1.100 cops (!) als llibres que conformen la Bíblia. Tot i això, incomprensiblement, cap a la dècada dels anys 80 del segle passat van començar a aparèixer estudiosos que negaven que hagués existit realment, donat que no s’havien trobat proves arqueològiques que ho demostressin.
Així doncs, no podia ser considerat més que un mite o personatge literari com ara el nostre cavaller Tirant lo Blanc o l’heroi romà Hèrcules. Però, com que els arqueòlegs no s’estan quiets, a principis dels anys noranta es va descobrir al nord d’Israel l’anomenada Estela de Tel Dan, una pedra de basalt negre erigida per un dels reis arameus i datada al s. IX aC.
En ella hi ha una inscripció en la qual el rei (molt probablement Hazael, 2 Reis 12:17) se sent orgullós d’haver “matat dos reis poderosos”: un d’Israel (Jehoram) i un altre de Judà (Ahazià), d’aquest es diu específicament que era... de la Casa de David.
(Fragment de l’estela de Tel Dan on s’han ressaltat els caràcters on hi ha escrit “casa de David”)( www.biblicalhistoricalcontext.com)
No entrarem a coentar els dubtes sobre l’exactitud d’algunes dades que el rei arameu va fer escriure, probablement degut a l’ufòria per la victòria, però el que queda clar és que David va ser real, va ser rei i va quedar en la memòria dels pobles que envoltaven Israel.
David va ser el segon rei d'Israel, després de Saül, que, tot i les grans expectatives de ser un gran líder pel poble, va fracassar degut a les seves mancances de caràcter (manca d'integritat, deshonestedat, no reconèixer els seus errors...) portant-lo a anar pel seu compte deixant de banda Déu.
En el declivi de Saül, el Senyor va començar a treballar preparant el seu successor, David. Ningú no l'hauria triat a priori com a líder (ni tan sols el seu propi pare!), no tenia una gran posició ni influència, però el que Déu buscava era el que David va demostrar en la coneguda “història” amb Goliat: la seva incondicional confiança en Déu.
Ara ja podem refer les passes de David per la seva terra… comencem.
David va créixer aquí, en una petita vila de les muntanyes de Judea que antigament —al temps dels cananeus, probablement— s’havia anomenat Efrata. Aquest és el motiu pel qual a la Bíblia de vegades apareixen els dos noms (Betlem Efrata) i als nascuts allà se’ls diu que eren efratites (1 Samuel 17:12).
Que es faci menció del seu antic nom ens ajuda a diferenciar-la d’una altra població amb el mateix nom: Betlem de la regió de Zabuló, cap al nord del país.
“Però tu, Betlem Efrata, massa petita per a ser comptada entre les famílies de Judà…” Miquees 5:1.
Aquestes paraules es corresponen fil per randa amb la realitat: Betlem devia ser tan petita i irrellevant que no apareix ni a la llista de… 90 (!) pobles i ciutats assignades a la tribu de Judà durant el repartiment de la terra (Josuè 15:20-61), ni a la de 17 de Nehemies 11:25-30, a la tornada de l’exili a Babilònia. Literalment, “massa petita per a ser comptada”. Ara bé, tot i la seva petitesa, va ser l’escenari de fets realment remarcables:
(La”Tomba de Raquel” a principis del s. XX) (www.wikipèdia.org)
(A la dreta, l’entrada actual a la “Tomba de Raquel”. A l’esquerra el mur antiterrorista construït a principis del nostre segle XXI per Israel) (www.biblewalks.com)
La història de Rut i Booz és digna del millor guió de Hollywood. Comença amb una família israelita que es veu forçada a emigrar a Moab (a l’actual Jordània i enemic d'Israel ja des de temps immemorials), per una difícil situació econòmica del lloc on viuen.
Les dificultats continuen per a la família amb la mort del pare i els dos fills, casats amb dones de Moab, una d'elles Rut. La lleialtat d'aquesta la mou a acompanyar la seva sogra de tornada cap a Israel.
Apareix un nou personatge, Booz, honest i generós, que viu d'acord a com Déu ens demana viure, i protegeix les dues dones, assumint la seva responsabilitat com a parent proper. Finalment, es casa amb Rut, formant una família i Noemí, la sogra, recupera el goig de viure.
A banda del final feliç, aquesta història ens mostra com seguint el disseny de Déu, ajudar-nos els uns als altres, les situacions i relacions es restauren. Déu ens mostra una forma de viure la vida plenament.
A banda de la Bíblia, la referència escrita més antiga que s’ha trobat és una butlla (un segell imprès en una peça d’argila) on hi ha el nom de Betlem. Data dels segles VII o VIII aC i es va utilitzar per a segellar la taxa fiscal d’un enviament de mercaderies cap a Jerusalem.
Les excavacions han posat al descobert restes d’activitat i ocupació humana continuada, que van des del s. X aC, passant pel període romà i fins a finals del bizantí (s. VII dC). Això inclou el s. I dC, resolent la polèmica que, com dèiem abans, alguns estudiosos fan córrer sobre el lloc real del naixement de Jesús
En aquell temps, Betlem era encara una petita vila de tan sols 300 habitants, igual d’irrellevant que mil anys enrere i d’on, malgrat que va ser profetitzat, probablement ningú esperava que vingués el Salvador (un altre cop Miquees 5:1-4).
(Imatge de Google Maps)
Molt breument, la petita vila s’ha convertit en una ciutat de majoria àrab a la zona administrada per l’Autoritat Palestina, que compta amb uns 30.000 habitants. Ha crescut tant que gairebé arriba a tocar Jerusalem, avui dia la ciutat més gran d’Israel.
(Un carrer qualsevol del Betlem actual) (Imatge de Noemí Mas)
Quan un la visita per primer cop es produeix com una mena de decepció. Tenim una imatge de “pessebre” que no es correspon gens ni mica amb la realitat. Tot i això, hi ha alguns llocs emblemàtics que val la pena veure i que fan que Betlem sigui un lloc de visita obligada. Són aquests:
(Restes d’edificacions excavades al Camp dels Pastors) (Imatge de Noemí Mas)
(Lloc exacte on la tradició diu que va néixer Jesús, a dins de la Basílica de la Nativitat) (Imatge de Noemí Mas)
Al s. IV els bizantins van edificar l’Església de la Nativitat, que va ser destruïda pels samaritans de Siquem (l’actual Nablus) durant la seva revolta contra l’emperador (anys 521-528). Sí, sí, els samaritans! Poc després, esclafada la rebel·lió, va ser reconstruïda i és l’edifici que veiem avui, amb totes les reformes que s’hi han fet.
D’aquesta basílica hi hauria moltíssimes més coses a escriure, però hem de parlar de David…
1 Samuel 17:15. “David anava i venia del servei de Saül…”.
Davant l’amenaça dels filisteus, que havien acampat a Efes-Dammim, l’exèrcit israelita i el seu rei Saül estaven acampats a la Vall d’Elah (que vol dir Vall de l’Alsina”) (1 Samuel 17:1-2).
El jove David, massa jove per a lluitar, tenia dues feines: relaxar Saül amb la seva música i cuidar el ramat del seu pare. Això volia dir anar i venir entre Betlem i la Vall, que són unes 7 hores caminant. Quin camí devia seguir?
Existeix aquesta ruta avui dia? Fa uns anys es va descobrir, a prop d’una ciutat anomenada Mata, a un lloc anomenat Horvat Hanot, un tram de calçada romana que formava part d’una ruta entre Betlem i Gaza, passant —per força— per la Vall d’Elah. Si li demanes a la teva aplicació de navegació que et dibuixi el trajecte per a fer-lo a peu avui en dia, t’adonaràs que es mou una mica al sud de Mata, però també passa per la Vall d’Elah.
Avui dia els camins poden haver canviat, però, molt probablement, la “carretera” romana seguia el mateix traçat que el camí que utilitzava David uns mil anys enrere.
Com dèiem, els filisteus van reunir el seu exèrcit per tal d’atacar Saül i els seus (1 Samuel 17:1-2). Podem situar al mapa actual els llocs que apareixen en aquests versets i el torrent del v. 40 del mateix capítol? Doncs sí, majoritàriament. Vegem-ho!
(La Vall d’Elah des de Khirbet Queiyafa) (Imatge de Noemí Mas)
(El torrent Nahal HaEla en l’actualitat, amb pedres com les que podria haver triat David) (Imatge de Noemí Mas)
Un cop més, el dilema i el misteri estan servits! Malgrat tot, i sigui quina sigui la ciutat que hi havia a dalt del turó, la vista sobre la Vall d’Elah és espectacular i, mentre es camina entre restes de construccions mil·lenàries, un no pot evitar commoure’s quan pensa en el que hi va tenir lloc.
(Khirbet Queiyafa i, al fons, la Vall d’Elah. Aquí s’aprecien les restes d’una de les dues portes de la ciutat) (Imatge de Noemí Mas)
Com diu el verset 1, els filisteus van acampar “entre Socó i Azecà”. Aquesta ciutat també apareix a la llista de ciutats que Roboam, rei de Judà i fill de Salomó, va reconstruir (2 Cròniques 11: 5-12).
Va ser un lloc important des del punt de vista defensiu durant el regne de Judà, però, després de la destrucció per part dels assiris l’any 701 aC —en temps del rei Ezequies—, va quedar en ruïnes durant mil anys. Fins que els bizantins la van reocupar. Posteriorment va caure definitivament en l’abandó.
Malgrat tot, les seves restes (Tel Sokha) no s’han excavat gaire i el lloc no és, actualment, de gaire interès.
És l’altra referència que anomena el text bíblic, no només en referència a la batalla contra els filisteus “de Goliat”, sinó també a Jeremies 34:7…
Després d’una sèrie de destruccions i reconstruccions, pels volts de l’any 1000 aC, la ciutat va ser novament ocupada i va créixer com a part dels regnes d’Israel, primer, i de Judà després.
Els assiris la van destruir el 701 aC. Sembla que va ser reconstruïda perquè cap al 586 va tornar a caure, en aquest cas en mans dels babilonis, poc abans que ho fes la segona ciutat més important del regne de Judà: Laquix.
Caigudes justament a conseqüència dels setges que Jeremies 34:7 menciona. Fa uns anys es va trobar a Laquix un tros de terrissa on un ciutadà, conscient de la desgràcia que s’acostava, va escriure: “...perquè ja no es veuen els senyals de foc d’Azecà”.
Aquesta ciutat —més al nord— era la que havia d’avisar, amb senyals de foc, que venien enemics. L’absència de l’avís significava que havia caigut i que els propers havien de ser ells… i així va ser.
Les seves ruïnes reben el nom de Tel Azekah i es troben a un turó ben a l’extrem nord-oest de la Vall d’Elah, en una posició com dominant-la de lluny. Va ser un dels primers llocs a ser excavats a Israel i el 2012 va rebre una empenta que l’ha situat en un lloc realment destacat al mapa arqueològic a Israel.
l trobarem a tocar de la carreteAra ve quan ens dieu… “què hi fa aquí aquest lloc, si no surt al text bíblic?”. Ho explicarem molt breument. Era i és un lloc per a fer pícnic i passejar en família entre boscos de pins. A banda de ser on podem veure restes bizantines i de la ruta romana que comentàvem abans, aquí va ser on, segons la tradició, es va enterrar… el crani de Goliat.
(Restes trobades a Horvat Hanot) (Imatge de Noemí Mas)
En canvi, hi ha qui sosté que és a Jerusalem; concretament sota el Gòlgota! Això concordaria amb 1 Samuel 17:54: “David va agafar el cap del filisteu i el va portar a Jerusalem”.
El problema era que allà encara hi vivien els jebuseus; tot i que és cert que el lloc on mil anys després els romans van crucificar Jesús quedava fora de les muralles antigues.
Per què el va portar allà i com s’ho va fer? El jove pastor i futur rei tenia ja present la seva conquesta i volia espantar els seus habitants? No ho sabem… encara.
(En aquesta captura de Google Maps podem apreciar la posició relativa entre Betlem i la Vall d’Elah. Més o menys a mig camí hi ha la ciutat de Mata)
Fins aquí hem recorregut els primers “llocs de David”, des del seu naixement fins a la gran victòria sobre el gegant filisteu Goliat. A partir d’aquí la seva vida canviarà i passarà de ser un pastor de ramats a un gran líder i guerrer.
Anirem seguint les seves passes…
Llocs consultats per a aquest article:
Comentaris